augusti 05, 2009

En brasa i vintern

En kvällssysselsättning som maken och jag har är att han klyver ved och jag slänger in dom i ve'bon! Jag tycker inte ens att det är jobbigt som jag tyckte när jag var i 11-12 årsåldern! Jag ser bara att till vintern kan jag lägga in ved i conturan och elda på - och alla samlas kring brasan. Särsklit helgmornar när vi inte ska iväg tidigt är det skönt att slappa hemma framför brasan!

Minns ni när vi var små och kom hem från bilsemester i södra Sverige och miffis började klyva ved och vi ungar skulle stapla ved. I en rund vedstapel .... jag var inte arbetsvillig ska jag ärligen säga .. jag ville helst ligga och läsa en bok eller flera böcker...

På natten rasade även den runda vedstapeln ... då såg jag det som tröstlöst att hålla på med ved .. nu ser jag bara nyttan och hur jag slänger in ved i brasan.

Måste betyda att jag blivit vuxen - gillar jobba med ved.. ni som var med när det bega v ig vet hur hopplös jag var - bokmal m stora bokstäver!

5 kommentarer:

  1. Vi var alla lika hopplösa. Men jag staplade hela vedboden när jag fick hyra häst!

    SvaraRadera
  2. Måntro åldersstreck 40 är i närheten, när tom slänga ved är kul?
    //41 år

    SvaraRadera
  3. Detta vedklyvande ger mig magsår. :-(

    SvaraRadera
  4. ved är bra! hiva in lite ved idag me;-)

    SvaraRadera