september 10, 2008

LHC Cern-tester

Idag har tidningarna oroat upp barnen och det på grund av Cerns expriment med partikelacceleratorn LHC. Var tvungen att skriva ett mejl till läraren att de även ska ta upp den oro som faktist påverkar barnen gällande svarta hål och effekter av tester som man tror kommer att hända vid försöken.

Kritiken mot försöken växer och CERN har valt att publicera riskanalysen som har gjorts. Här är den!

Jag har ägnat delar av kvällen för att sätta mig såpass in i försöken för att svara på frågor. Det är ett tag sedan jag pluggade fysikoch på den nivån var jag inte!

Hur har ni andra föräldrar upplevt detta kring oron av försöken?
Snälla ge mig respons!

3 kommentarer:

  1. wow - visste inte ens om detta jag :)

    SvaraRadera
  2. Nä du jag fick veta det av sonen!! Visst har jag hört om att man bygger en partikelaccelerator men riskerna kring det!!
    Samtidigt tror jag att det är större risker med kärnvapnen i världen.

    SvaraRadera
  3. Å tänk på mig, som hade hamnat i det svarta hålet. Jag var några mil ifrån!!!!!!!!! Geneve där partikelacceleratorn finns.

    SvaraRadera