februari 15, 2009

Denna söndag blev vikt till jouren

Idag har jag besökt jouren två gånger. Sonen hade så ont i halsen och första gången fick vi penicillin eftersom det är halsfluss.... Gång två åkte vi in eftersom han hade svullnat rejält och jag tänkte på alla historier om halsböld och hur det kan gå. Så tog det säkra före det osäkra och åkte in igen ... vi fick vänta i 1 timme innan det var vår tur. Sonen hängde mest i en stol och dottern och jag svettades i stolarna brevid. Men väntan belönade sig. När vi väl fick komma in till läkaren så blev vi mycket väl omhändertagna och läkaren kändes trovärdig och mycket kunnig. Han checkade igenom sonen - la till lite mer pencillin + tavelgyl. samtidigt passade han på att undervisa lite om det ena och det andra - sonen tyckte som jag - en bra läkare. I slutet lät han oss lyssna när han dikterade - som han sa - ett kvitto på att han förstått rätt.

Många pluspoäng till den doktorn Lennart Hennix (vill minnas att han hette så)!

Han sa att om det är halsböld så ser man att medellinjen för "den där grejjen i mitten av halsen" förflyttas till ena sidan! Nu vet jag vad jag ska kolla på. Han lyckades iallfall lugna en mamma +++++ för honom. Sedan frågade han vad sonen ville bli - insatspolis - och vad mamman ville att sonen skulle bli - läkare;-)

Hm! Läkare gör ju många likande jobb som inom underhåll - undersöker, analyserar, symptom .. åtgärd.

2 kommentarer:

  1. Vissa läkare är guld och ni fick en!
    Min blogg är också uppdaterad.

    SvaraRadera
  2. tur att du skriver det, kikar inte in så ofta när den uppdateras vääääääääldigt sällan

    SvaraRadera