maj 11, 2008

Kort recension av En Sexists bekännelser

Har nu äntligen läst igenom boken och visst fanns det mycket i boken. Lars Einar Engström beskriver i sin bok hur han upplever att han och män har valt och väljer bort kvinnor för att kvinnor är kvinnor.

Det som är så sorgligt är att om det stämmer det Lars skriver så är ett jämställt arbetsliv långt borta. Det som är ännu sorgliga är att det finns endel som stämmer och än värre är att jag inte blev så förvånad. Sen finns det otroligt många bra män, min son tillexempel som bär
framtiden;-)

Hm, en mycket kort recension.. tänkte skriva längre men boken lyfte mig aldrig utan visade bara hur han upplever att det är och hur män kan agera vet jag redan. Sedan är det upp till alla att ta ansvar för hur man själv agerar i olika lägen. Jag är dock övertygad om att en mångfald (ålder, kön) kultur i arbetsgruppen är det mest hälsosamma.

Lite lustigt är att om en man blir arg och upprörd så kallas han aldrig hysterisk, däremot om en kvinna blir arg och upprörd är hon hysterisk. Hur konstigt som helst - så när kollegan blir arg så brukar vi ibland fråga om varför han blir så hysterisk - bara för att (detta med hysterisk är ng som vi diskuterat i gruppen och funderat kring.)

Vi har även fått höra på min arbetsplats om vi sitter tre kvinnor och äter lunch så frågar alltid männen om de får sitta med oss eller om vi har en tjejträff... vi säger bara: -visst sitt du med oss.. om männen sitter tre i ett bord så frågar vi aldrig om de har mansträff. Tanken finns liksom aldrig där. På min arbetsplats så är vi få kvinnor, tror att vi är ~4 %. Förklarar kanske endel.

2 kommentarer:

  1. Tycker inte heller den var varken intressant eller givande, mer "jasså, har du kommit på det först nu" (till författaren alltså). Inget nytt med andra ord, utan mer en känsla att här finns något att tjäna pengar på.

    ALLERGI måste det vara. Har själv, efter att ha ätit lite gott suttit och nysit och snörvalt hela tiden medans vi spelat Alfapet. //P

    SvaraRadera
  2. Allergi.. semesterarbeten och listor ... + huvudvärk fr torsdag till lördagkväll...

    +

    att jag inte ryms i min kostym :-((

    Vad ska jag då ha på mig på fabriken...???

    SvaraRadera