juli 20, 2008

Frossat i bostäder i Vasa MEN här kommer först mässan i Oulu 05

Har kommit hem efter en lång bilresa från J-stad. Vi stannade i Ouluntulli och åt en bit mat samt barnen fick hoppa i plurret en stund och JA det minskade gnället en stund!
Tänkte lägga in lite bilder från bostadsmässan i VASA som jag och maken var på igår men kameran hade laddat ut.. (barnen kollade blider hela resan ... vad gör man inte för lung o ro??) Så här kommer istället bilder från Bostandsmässan i Oulo 05 som hade superfina hus och inredningar.

en liten bild på mej!

I Oulu var detta mitt favorithus. Stora ljusinsläpp och fin övergång mellan ute och inne! Bilden ovan utifrån och nedan innifrån.

I ett av husen var väggarna kvar i betong. Det var intressant och en fin färg! Maken tyckte att den inte var klar. Men betong är fortfarande intressant och ett hus o VASA hade samma stuk.



Kombinationen av uthus och hur huset och uthuset binds ihop. Detta var det ännu mer av i Vasa. Terasser i olika höjd. Många valde att kombinera med bastu i uthusen och olika typer av utespan. Lyxigt men drömma får man;-) I de hus i Oulu som hade uthus, hade man satsat på olika typer av studios främst då atelje och för musik.

Ett trevligt hörn!

De flesta hus i Oolu hade naturligt vis kaminer och alla hade bastu! Nedan en rund från ett penthouse;-) Som jag då kallade ett boende för en actionfigur. Det var så specigt och coolt! Önskar att jag hade mer bilder från den lägenheten men jag gissar att jag bara njöt av den! Jag gillar nämligen det som är lite oväntat;-)

Nedan en blondare varitant och med finska bastugnen i focus.

I Oulu var trädgårdarna planerade med mycket sten. Fint visst, men ibland hade man tagit i att hela tomten var bara sten och ng perenn planterad mitt i stenläggningen. Detta fanns även ett hus i Vasa men jag kommer nog inte att ta till mig det att bara ha en gård av sten... Stenar är jättefint att använda i trädgårdar men inte bara sten. De hade också använt sig av mycket bark, gångar och terasser. Det som jag verkar komma nu är utespan och pooler. I want one! Brorsan såg även att de använde sig av IVT bergvärme.. knäppte enkom en bild till dig för det och den får komma med när batteriet till kameran vaknat!

2 kommentarer:

  1. Väntar spänt på bilderna./P

    SvaraRadera
  2. Bilder kommer så fort batteriet vaknat eller imorgon - måste hänge mitt liv imorogn bitti till arbetet, men tänkter coola så att jag inte helt försvinner .. jag har ju foton att visa;-)
    Pudelbruttan är hemma och belv överlycklig över O!!!!

    SvaraRadera