augusti 21, 2008

Funderingar, funderingar .. .. .. förebilder och mål .. .. HÄSTAR

Idag har jag haft anledning att fundera på saker och ting. Saker som mina förebilder och mål. Just nu är jag nog i en fas av "nyorientering" .. .. .. kanske ett knasigt ord men just nu hittar jag inget annat. Sedan jag tog min examen så har jag inte haft en konkret långsiktigt TYDLIGT mål. En examen är ju rusk tydlig. Diplom och allt. Jag har jobbat på och livet levs. Men frågan idag om vem som är min förebild - fick mig att fundera i dom banorna igen. Min sista tydliga förebild var faktist en av mina ridlärare som lärde mig det jag behövde veta då om ridning och hör och häpna jag kan tänka på det än nu i mitt jobb. Ett exempel är detta tydligt minne från honom under den tiden var när han sa:

-kom ihåg flickor ni sitter på 600 kilo och ni måste bestämma - ta kommandot

Då red jag oftast en jättefin Nordsvensk häst som jag bara älskade över allt annat - Stegge.

Jag kan än idag, ofta när jag är ute med pudelutten, känna hur jag ska hålla tyglarna och sitta djupt ner i saden för att hästen ska gå bra och ryttare och häst ska ha god kontakt. Det lärde han mig. Ibland kan jag få riktiga il att jag längtar efter att rida .. vilken enorm tur att jag bor på ett ställe där jag har hästar runt om kring mig. Att åter börja rida vet jag kommer i en framtid men nu ska konsten fram igen.

Så min bardoms förebild var en som faktist präglade mig och jag minns verkligen han. När jag var i USA fick jag ett brev av min mamma med hans runa och att han hade gått bort och det är nu 11 år sedan. Jag har ännu kvar hans dödsruna. Jag är glad att jag fick möjlighet att lära känna honom.

Men, jag får fortsätta fundera på målen och jag vet att det håller på att formas och snart blir det tydligt . Tycker ni det är kryptiskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar