augusti 13, 2008

Vinna

Visst är det kul när man får en plötslig överraskning som tex en extra oväntad löneökning! Ja det händer faktist! Vad roligt att höra att det kommer oväntat för då får man plötsligt ett annat perspektiv. Jag har ju många funderingar på hur man kan bli mer positiv och få ett rikare (andlig mening) liv. Om man ser det som händer i positiva förtecken och inte låter sig bli bitter och stirra på det som inte är bra så blir det lite enklare.

I en aktivitet kan man känna man tappat initiativet. Det är inte roligt eftersom man då går efter. Då kan man faktist ta tillbaka initiativet, frågan är om man ska göra det direkt eller om man ska vänta och lära. Jag tror att man bör om möjligt ta tillbaka initiativet så fort som möjligt. Just för att gå starkare ur uppgiften.

Men vid problem så kan man alltid grotta ner sig i vem gjorde det och det.. men jag tror inte riktigt på det utan jag föredrar att fundera på varför blev det så här? Varför gjordes/inte gjordes aktiviteterna? Då hoppas jag få tag på de grundläggande orsker, som en gång, då var det ett organisatioriskt problem som orsakade ett missförstånd som i sin tur gav oss ett troligt längre stopp. Det gäller att rota i orsaker - Varför och inte i Vem.

Nå nu tappade jag lite tråden med positivitet - men jag är övertygad att det går att ändra gamla invanda tankebanor, medvetandegöra och förändra. En pågående process. Se gärna detta klipp igen! Den är så intressant!

1 kommentar: