april 28, 2008

Bär eller blåbär

Ja, hur göra med kontrollera eller ska jag istället säga att synka förväntningar eller vad betyder "det blir nog bra", "det går bra"!!

För mig betyder ovanstående fraser att man har läget under kontroll vilket i sig innebär att: arbetsuppgifterna flyter på, man har nog med folk till jobbet och att man blir klar i utsatt tid samt att man kan avgöra om det kommer att dra ut över tiden och varsko om det - dvs begära mer tid!

Men,

idag lärde jag mig att "det blir nog bra" innebär att det håller på att skita sig men att man jobbar på och kämpar med nuläget. Jättebra iofs men för mig som måste varsko produktionschefer ect är det en icke fungerade information.

Så,

vad lärde jag mig? Jo, ställ alltid föjdfrågor som, när är vi klar? om inte så när kan vi säga ng om det? vad blir resultatet? bra eller en tillfällig lösning? osv ALLTSÅ: STÄLL MER FRÅGOR!!!

Ibland känner jag mig som ett tja:

2 kommentarer:

  1. Följfrågor och avstämningsmöten med redovisningar betyder att man styr projekt. Det är dock svårt att komma ihåg det, på något sätt så tror man att det löser sig om någon säger "det går bra". BÅDA slår blå dunster åt varandra.
    Styrning och ledning består av struktur, bland annat enligt ovan, och energi. Eller?
    // Rönnbäret

    SvaraRadera
  2. Japp, nu är det bara att jobba framåt och med den vetskapen i bagaget. Jag har en annan arbetsgrupp som den skiljer sig avsevärt fr mina tidigare. Men det är en lärdom isig, det som var är inte.
    Nu är det förväntningarpå varandra som jag ska jobba med.
    Egentligen är det bra med lite motgång för då får jag träna, men det är inte alltid så lätt att tänka så!

    SvaraRadera