april 04, 2008

Repfria tallrikar - härligt!


Nu har jag hittat min produkt!! Tidigare i bloggen har jag funderat på Autosol. Men hittade idag Naturputs - tillverkad av bara naturliga råvaror - fungerar? JA!! (bilden fr naturputs hemsida)
Jag använde den till att få till mina vita höganästallrikar som blivit "repiga" av bestick och det funkade, jag som retat mig så på sträcken! Ett stort plus i kanten är att den är miljövänlig!

Tillsaken hör att jag har matta bestick, Cittero 98, vilket i sig ökar repigheten eftersom de släpper metall lättera sa de på DUKA! Som tekniker undrar jag ju såklart om det stämmer, borde inte matta såväl som blanka släppa ungefär lika mycket?? Ng som vet så kommentera det till mig!






(bild: ittala)

4 kommentarer:

  1. Något för materialarne Jonte kanske att bita i.

    SvaraRadera
  2. Ja absolut! Det här är en fråga som gör teorin jätte intressant i praktiken!! Samma som vid extrempressning när kolet löser ut ur materialet och vi får sot i våra artiklar!! NÖRD VARNING!!! Sånt är ju intressant;-)

    SvaraRadera
  3. Vid behandlingen för att göra stålet matt, så kommer det att gräva ur de "mjukare" järnfaserna i dess korngränser. Det gör att de hårdare faserna blir toppar. Tänk berg och djupa dalar i microformat. När sedan gaffel rör i tallarikenn så kommer topparna att brytas av och medföra att det blir märken från bestickets stål på tallariken. Detta kan sedan tas bort, då tallriken inte blivit skadat pga den är hårdare.
    Allt detta fritt tolkat av P efter diskussion med materialarn.

    SvaraRadera
  4. Va bra att vi hade en riktig materialare att fråga om, jamenar det är just sånt som är viktigt att veta;-) Stort tack till Mr Jonte

    SvaraRadera