april 23, 2008

För första gången kallad FLICKA av en intern utbildare inom vår koncern.

Idag var jag med om ng som jag klassar som kränkande. Men jag orkande inte ta fighten med den utbildare som var på plats just idag, DUMT. Jag borde ha tagit det eftersom jag retar mig så på det!!

Så här var det. Vi fick utb i vårt lönesystem av en person inom vår koncern. Jag var enda kvinnan av 11 st. Inte ovanligt i mitt fall eftersom vi är så få kvinnor på min arbetsplats. Men idag var det första gången jag hörde: -vi börjar med presentationen med flickan som sitter no 2 på vänster sida. Snacka om att bli häpen. Under dagen hade han även hänvisningar till saker som kvinnor kan ta upp, kompetens inom barnomsorg..osv.. då började jag bli ordntligt irriterad. Ja menar vi är inte i majoritet, kvinnorna, och det borde ha varit mer relevant å ta upp andra saker (jmf jakt osv). Sedan började han fråga om jag tycker det finns många kvinnliga rörmockare...!! Det har jag aldrig reflekterat över - var min respons. Så höll han på, SUBTILT. Det är så att jag går inte och tänker på att jag är kvinna och annorlunda i min omgivning. Faktist tycker jag att jag gör mitt jobb i min omgivning och mer och mer ser jag bara att det är andra som har problem med det.. Alltså de män själv som håller på. Men det är klart man ska orka oxå.
Men ja, jag borde ha agerat. Om inte för min skull utan för alla andra män skull. Men eftersom han var så osmart i sitt agerande så kommer jag att använda händelsen! Varför agerade in jag då inte? Tillvissdel tror jag att det beror på att jag hade fullt med händelser på gång i fabriken att lösa samtidigt som kursen.. Jag tror inte att killarna noterade det. Men jag ska fråga min eminenta manliga kollega som oxå var på kursen om han noterade nåt!

När han sa flicka så tänkte jag oxå att jag har ju en underbar, smart, humoristisk Flicka på 4 år. OCH vi "flickor" är 100 gånger mer värd än en XXXX gubbe som fattar 0. Hans agerande avslöjade mer om honom än om något annat.

Men, man vet aldrig, eventuellt går jag vidare med detta.

2 kommentarer:

  1. Det som är så fantastiskt när man är med om sånt här är att "det finns" människor som har så lite insikt. På något sätt är det roligt. Hur kan någon vara så "naiv"?!

    På lördag är det pimling, som gäller. Bara alla kommer!! A vill åka med. På söndag, tårta! C fyller år//P

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det så. Föst tänkte jag att det är inte sant! Händer detta mig?

    Men på må sätt så är det bra att ha i bakfickan för eventuella saker.

    Pimpla lördag!

    SvaraRadera